Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/slmarketing.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/slmarketing.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/slmarketing.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3689
4 råd til at gøre din Facebook annoncering profitabel - SL marketing

4 råd til at gøre din Facebook annoncering profitabel

Det er ikke uden grund at Facebook som annonceplatform har over 6 mio. annoncører.

Facebook er verdens største sociale medie målt på antallet af brugere, og så inkluderer Facebook annoncering altså også annoncering på verdens 2. største sociale medie, Instagram.

Facebook har desuden også ufatteligt meget data om brugerne. Det gør at man kan målrette meget specifikke målgrupper, hvad enten man arbejder med B2C eller B2B.

I takt med at der er kommet så mange annoncører til, er annonceringen også blevet dyrere, når det gælder prisen pr. visning af din annonce. Derfor kræver det nu en større indsats at gøre annonceringen profitabel end for blot få år tilbage, hvor der var meget færre annoncører.

NB digitalTil daglig administrerer jeg Facebook annonceringen for virksomheder, der bruger lige fra få tusinde kroner til virksomheder, der brugere flere hundrede tusinde kroner på Facebook annonceringen om månedligt.

Jeg vil med udgangspunkt i min erfaring gerne fremhæve nedenstående parametre, som du kan benytte effektivt til at gøre din annoncering profitabel.

1. Attributionsmodeller

Det er først og fremmest essentielt, at du ved, hvordan du måler effekten af din annoncering og sammenligner den med effekten, du kan se på dine andre markedsføringsplatforme.

Attributionsmodeller bruges til at antage, hvor stor indflydelse de enkelte touch-points i kunderejsen har haft, samt til at sammenligne tilskrivningsperioder, som bestemmer, hvordan hver enkelt konvertering, såsom tilmeldinger, køb og andet er tilskrevet i betragtning af tidsrammen for de viste annoncer.

2. Facebook konverterings-målsætning

Hvis dit mål er at drive relevant trafik til dit website, så sørg først og fremmest for at have opsat en Facebook pixel med hændelseskoder, der sporer alle relevante hændelser. Dette giver nemlig Facebook mulighed for at optimere din målgruppe på baggrund af de personer, der er mest tilbøjelige til at gennemføre netop de hændelser, som du ønsker og dermed også optimerer efter med konverterings-målsætningen.

Kampagnetypen er specielt effektiv for de, der har en webshop, hvor man kan optimere efter nye købere på baggrund af de personer, som allerede har købt.

Det er dog vigtigt at have in mente, at det kræver en vis mængde konverteringer før annoncesættet kan komme ud af læringsfasen og en af de største fejltagelser ved denne målsætninger er, at folk ofte optimerer efter eksempelvis køb uden at budgettet rækker til at skabe nok køb til at komme ud af læringsfasen. Derved kan Facebook algoritme ikke optimere effektivt på baggrund af den løbende data, og de kan ikke forvente de samme resultater. Så hvis dette er tilfældet så sørg for at optimere efter et skridt, der ligger før købet i købsprocessen – det kunne eksempelvis være at optimere efter tilføjelser til indkøbskurven.

3. Splittest

I takt med stigende konkurrence på platformen er det også blevet sværere at skabe profitable resultater.

Ydermere oplever jeg gang på gang, at det ikke er den annonce, jeg havde forventet, der performer bedst. Derfor er en af mine vigtigste anbefalinger simpelthen altid at teste flere annonce kreativer og tekstformater og med udgangspunkt i data udvælge dem, der klarer sig bedst.

Vær dog hermed yderligere opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er de samme, der vil performe bedst til mænd og kvinder. Så de skal altså givet vis testes til de enkelte målgrupper, hvis der forventet kan være en stor forskel på, hvad de finder interessant.

4. Re-targeting

Re-targeting er næsten altid den absolut lavest hængende frugt, når det kommer til at skabe profitabel Facebook annoncering.

Du skal altså udnytte denne fantastiske mulighed for at vise annoncer til dem, der allerede har besøgt din hjemmeside.

Hvis du har produkter på hjemmesiden, vil jeg derudover klart anbefale at benytte muligheden for dynamiske produktannoncer, hvor du viser produkter, som den enkelte person allerede har vist interesse for. Alt andet lige er det vigtigt, at du tilpasser dit budskab til denne del af kunderejsen.

hunterspoint.dk

Et problem jeg typisk oplever er hyper-frekvens. Altså en alt for høj visningsfrekvens i annonceringen, som betyder at dine annoncer nærmest spammer dine potentielle kunder, hvilket pludselig kan give bagslag og have den modsatte effekt.

Så vær opmærksom på hvor ofte du viser dine annoncer og ikke mindst, hvor længe du bliver ved med at lave re-targeting til tidligere besøgende.